Dietologė įvardijo tinkamiausius prieskonius vištienai(0)

kurjeris.lt inform. | redaktore@kurjeris.lt

2018-12-08 11:59

Renaldo Malycho nuotrauka

Vištieną paruošti nesudėtinga – žiupsnelis mėgstamų prieskonių ir kas dieną valgome skirtingo skonio patiekalą. Ši mėsa – universali ir lengvai virškinama, todėl daugelio mėgstama, tačiau svarbu nepamiršti, kad ir prieskonius jai reikia rinktis atsakingai. Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė pataria, kokius prieskonius rinktis vištienai, kad nesusilpnintume jos gerųjų savybių. 

Vartojame per daug druskos

Įprastai pirmiausia vištieną skaniname druska – dažniausiai jos drąsiai beriame kelias žiupsnius ar net saują. Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, druskos per dieną rekomenduojama suvartoti ne daugiau nei vieną valgomąjį šaukštelį, tai yra – 5-6 gramus. 

Dietologė paaiškina, kad per didelis druskos vartojimas sukelia tam tikras ligas: „Didžiausia druskos rykštė – hipertenzija, arba padidėjęs kraujo spaudimas. Tai dažniausia liga ir Lietuvoje, ir visame pasaulyje, kuri gali sukelti ypač pavojingas komplikacijas – insultą ar infarktą.”

Pirmenybė prieskoninėms žolelėms

Druską nesudėtinga pakeisti sveikatai draugiškiausiomis prieskoninėmis žolelėmis. J. Dobrovolskienė teigia, kad būtent jos pasižymi vitaminų užtaisu. Dabar, įpusėjus rudeniui, vis dar darže žaliuojantys krapai, petražolės, gelsvė bei česnakai ir svogūnai puikai tinka skaninti vištieną ir kitus lietuvių virtuvėje dažnai vartojamus produktus. 

„Norint paruošti lengvą patiekalą, geriausia jį skaninti prieskoninėmis žolelėmis ir beriamais prieskoniais, kurie puikiai kompensuoja druskos dalį. Panaudojus įvairių prieskonių, patiekalo nebereikia gausiai sūdyti, kas labiausiai apsunkina maisto virškinimą ir kelia kitų sveikatos problemų”, – paaiškina J. Dobrovolskienė. 

Padaugina populiariausių prieskonių 

Dietologė atkreipia dėmesį, kad prieskoniais nederėtų piktnaudžiauti – nors visi pagardai turi sveikatinimo savybių, jos atsiskleidžia tik vartojant saikingais kiekais. Lietuviai ruošdami vištieną dažniausiai padaugina ciberžolės, kario, pipirų. Dietologė pataria visais prieskoniais skaninti gatavus patiekalus, jau patiektus lėkštėje. Pasak jos, šis įprotis padės išvengti prieskonių perdozavimo, kuris lemtų geriausių vištienos savybių praradimą. 

J. Dobrovolskienė įvardija, kad vištienai puikiai tinka kalendra, kardamonas, gvazdikėliai, džiovintas imbieras, muskatas, kmynai. Anot jos, šie prieskoniai ne tik padeda atskleisti vištienos skonio savybes, bet ir gerina žarnyno mikroflorą.  Šalys, kuriose naudojama daug šių prieskonių, pavyzdžiui Tailandas, garsėja mažu skrandžio ligų paplitimu. 

Aštrūs prieskoniai, pavyzdžiui, aitrioji paprika, vartojama saikingai, taip pat ugdo atsparumą skrandžio susirgimams. „Aitrioji paprika skatina virškinimą ir teigiamai veikia skrandį, bet per dideli kiekiai gali jį ir sudirginti ar net paskatinti skrandžio vėžį“, – sako dietologė. 

Ar paruoštuose marinatuose – tik nesveiki prieskoniai?

Gydytoja dietologė atkreipia dėmesį, kad pirkdami pusgamininius, vištieną marinatuose, patys nesirenkame prieskonių – jie jau būna produkto sudėtyje. Tad itin svarbu atkreipti dėmesį į tokių maisto produktų sudėtį. Dietologei antrina ir Oksana Borkovska, paukštyno „Kekava“ atstovė Lietuvoje. Ji pataria renkantis pusgaminius, pavyzdžiui, marinuotą vištieną, atkreipti dėmesį į marinato sudėtį.

„Dažnai žmonės yra įsitikinę, kad paruošti produktai, pavyzdžiui, vištiena marinate, yra savaime nesveika. Vis dėlto tai nėra visiška tiesa – svarbiausia renkantis paruoštus produktus atidžiai skaityti sudėtį etiketėse, atkreipti dėmesį į druskos kiekį. Mūsų parduotuvių lentynose tikrai yra ir natūralių marinatų, kurių sudėtyje galima rasti, pavyzdžiui, citrinos ir imbiero, prieskoninių žolelių. Pastarasias rekomenduoja ir mitybos ekspertai“, – teigia O. Borkovska. 

Pasak O. Borkovskos, analizuojant produkto sudėtį etiketėje svarbu nepamiršti ir paties produkto kokybės. Apie pastarąją praneša informacija apie auginimą: „Jei renkatės paruoštą vištieną marinate, be to, kad analizuojate, kokiais prieskoniais ji gardinta, nepamirškite įsigilinti ir į tai, kaip višta buvo auginta. Šiandien svarbiausia kreipti dėmesį į ženkliuką „Užauginta be antibiotikų“, kuriuo žymimi tų gamintojų produktai, kurie tam gavo leidimą iš Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos“.

Tiesa, yra atvejų, kai tas pats gamintojas taip žymi tik savo šviežios vištienos pakuotes, o marinatų – ne. Tai reiškia, kad marinuotų produktų pakuotėse parduodama vištiena galimai buvo auginta naudojant antibiotikus. Tad itin svarbu atkreipti dėmesį, ar ant pakuotės yra minėtasis ženkliukas, nes jis praneša apie vištų auginimo sąlygas, ir savaime nesieti produkto pavadinimo su auginimu be antibiotikų. Ženklas „Užauginta be antibiotikų“ yra vienintelis būdas įsitikinti, kaip buvo augintos vištos“, – sako O. Borkovska.

Skaityti komentarus (0) Print  |   Send

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras