Žalioji utopija: kodėl jos reikia tik Tauragei? (29) 

Ramunė RAMANAUSKIENĖ | redaktore@kurjeris.lt

2017-04-04 09:58

Elektrobusą pirmieji Tauragėje išbandė valdžios atstovai. Ramunės Ramanauskienės nuotrauka

Antradienį Tauragės gatvėmis pajudėjo elektrinis autobusas. Lenkijos bendrovės „Solaris“ pagaminta ekologiška transporto priemonė Tauragės valdžiai iškilmingai pristatyta Tauragės kultūros rūmų kieme, iš kur savivaldybės administracijos delegacija pajudėjo į pirmąją ekologišką kelionę. Elektriniai autobusai – dalis Tauragės mero visuomenei aktyviai pristatomos žaliojo miesto vizijos, tačiau kad ir kokie gražūs būtų šie planai, jie gali sužlugdyti ilgus metus veikiančią Tauragės autobusų parko bendrovę. Gelbėdami savo įmones, elektrinių autobusų projekte atsisako dalyvauti kaimyniniai rajonai – Šilalė ir Jurbarkas. Mažiausiosios savivaldybės – Pagėgių meras juokauja, kad geriau jau žmonėms dviračius nupirkti – ir ekologiška, ir daug išeitų.  

Meras: „Turim šviečiančią saulę“

Apžiūrėti Lenkijos autobusų gamintojos bendrovės „Solaris“ į Tauragę atgabento elektrinio autobuso ir jo išmėginti antradienį į Tauragės kultūros rūmų kiemą rinkosi savivaldybės vadovai, Tauragės autobusų parko administracija, šios bendrovės vairuotojai, žurnalistai. Tiesa, pirmiau būrelis susirinkusiųjų pakviesti į konferencijų salę, kur Tauragės meras Sigitas Mičiulis paskaitė paskaitėlę apie Tauragės, kaip žaliojo miesto, viziją.

– Mūsų kraštas turi tikslą tapti ekologiškiausiu Lietuvoje. Turim šviečiančią saulę, didžiulį stebuklą. Visais laikais gyvūnija sugebėjo ją panaudoti, o prieš 200 metų žmonės pradėjo naudoti iškastinį kurą, – kalbėjo S.Mičiulis.

Mero teigimu, Tauragės krašte vienas po kito kuriami vėjo jėgainių parkai, Tauragėje gyvenantys žmonės darbštūs ir kūrybingi, jie sodina medžius. S.Mičiulis pagyrė Jovarų bendruomenę, mat jos žmonės pasodino du parkus, kurių medžiai išvalysiantys tūkstančius tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Meras reziumavo, kad iki 2019 metų Tauragės savivaldybė siekia įsigyti du elektrinius autobusus. Esą kai jie bus nupirkti, žmonėms jais važinėti kurį laiką bus pasiūlyta nemokamai, kad jie labiau naudotųsi viešuoju transportu, o ne aplinką teršiančiais savo automobiliais.

Kainos – nuo 320 tūkst. Eur

Pristatyti atgabentą autobusą žodis suteiktas bendrovės „Solaris“ atstovybės Lietuvoje atstovui Donatui Mačiuliui. Šis buvo konkretesnis ir informavo, kad Lietuvoje elektrinių autobusų viešojo transporto sektorius dar nenaudoja. Tauragė būtų vienas pirmųjų miestų. Pasak D.Mačiulio, 100 proc. elektra varomų autobusų visoje Europoje tėra apie 1000.

Elektrinis Lenkijos bendrovės „Solaris“ autobusas Tauragėje – kol kas tik svajonė

Į Tauragę atgabentas „Solaris“ elektrobusas šiemet pripažintas metų autobusu. Tačiau jis brangus. Paklaustas, kiek toks kainuoja, D.Mačiulis nesukonkretino. Sakė, kad „Solaris“ autobusų kainos prasideda nuo 320 tūkstančių eurų, tačiau tiek kainuoja gerokai mažesnis autobusiukas nei atgabentasis į Tauragę. Pusę elektrinio autobuso kainos sudaro įkraunamoji baterija. Garantija jai suteikiama aštuonerius metus. Įkrauta baterija šiltu oru autobusas gali nuvažiuoti iki 170 km. Žiemą – perpus trumpesnį atstumą.

Bandomuoju elektriniu autobusu tauragiškiai galės važinėti iki balandžio 5 dienos. Jis trumpam pakeis vieną į kaimus važinėjantį dyzelinį autobusą ir į mokyklas veš moksleivius.

Iš Tauragės elektrobusas važiuos į transporto parodą Rygoje, iš ten – į pristatymus Jonavoje, Utenoje, Klaipėdoje ir Druskininkuose.

Po trumpos konferencijos delegacija, sėdusi į elektrobusą, nuriedėjo svečiams iš Lenkijos parodyti konvencijos paminklo ir papietauti Taurų pramogų pake. 

Kaimynai atsisakė 

Kaip „Tauragės kurjerį“ informavo Regioninės plėtros departamento Tauragės apskrities skyriaus vedėjas Vidas Bičkus, Europos Sąjungos paramai, už kurią galėtų įsigyti elektrinių autobusų, gauti apskrities savivaldybės paraiškas turi pateikti iki balandžio 20 dienos. Kad galėtų dalyvauti projekte, vežėjus savivaldybės privalo atsirinkti konkurso būdu. Vežėjo konkursas Tauragėje planuojamas kovo 31-ąją. Jame, žinoma, dalyvaus savivaldybės kontroliuojama įmonė Tauragės autobusų parkas, tačiau koją jai gali pakišti didesnės tarptautinės kompanijos. Baiminamasi, kad nuostolingai dirbanti konkurso nelaimėjusi savivaldybės įmonė gali žlugti.

V.Bičkaus teigimu, jau aišku, kad Europos Sąjungos projekte elektrobusams įsigyti dalyvauti atsisakė Šilalė ir Jurbarkas. Koks šių savivaldybių motyvas, V.Bičkus nekomentavo. Patarė klausti šių savivaldybių vadovų.

Tauragė paraišką teikti planuoja. Iš ES tikimasi gauti iki 380 tūkstančių eurų. Prisidėti perkant autobusus tektų ir iš rajono biudžeto. Žinoma, už tokius pinigus įsigyti dviejų tokių autobusų, kokį šią savaitę Tauragei pristatė „Solaris“, vargu ar pavyktų.

Pagėgių meras: „Geriau dviračius nupirkti“

Kol Tauragės vadovai džiūgauja svarstydami planus pirkti elektrobusą, kaimyninių rajonų merai šį projektą vertina skeptiškai ir dalyvauti jame atsisako. Paklaustas, kodėl, Jurbarko rajono savivaldybės meras Skirmantas Mockevičius atviras – projekte savivaldybė nedalyvauja, nes neleis žlugti savo įmonei.

– Vien dėl tos priežasties, kad mūsų vietinis vežėjas gali nelaimėti konkurso, ir atsisakėm. Projekto sąlygos neleido mums tiesiogiai sudaryti sutarties su savo vežėju. Perkant elektrinius autobusus reikės prisidėti ir savivaldybei. Taip išeina, kad nupirksim autobusą už biudžeto lėšas ir atiduosim privačiam vežėjui. Be to, tokiu būdu gali žlugti savivaldybės įmonė. Tai kokia prasmė to autobuso? – „Tauragės kurjeriui“ kalbėjo Jurbarko meras S.Mockevičius.

S.Mockevičius pripažįsta, kad vietinis vežėjas – savivaldybės autobusų parkas – ne pelninga įmonė, ji dotuojama iš biudžeto. Tačiau autobusų parkai mažuose rajonuose laikomi labiau socialinėmis, ne verslo įmonėmis, todėl, S.Mockevičiaus žiniomis, dalyvauti šiame projekte atsisakė daug savivaldybių.

Šilalės meras Jonas Gudauskas sako, jog Šilalė – per mažas miestas, kad dalyvautų tokiame ES projekte.

– Mes reikalaujamų sąlygų tikrai neįvykdytume. Pirma – projektui skiriama per maža suma, mes neturim tokių autobusų pakrovimo stoties, ją reikėtų įrengti savo lėšomis. Mūsų rajonas nedidelis, mums per brangu būtų pirkti tokį autobusą, – sakė J.Gudauskas.

Šilalės meras pripažįsta, kad viena priežasčių nedalyvauti projekte – tikimybė, jog Šilalės autobusų parkas nelaimės vežėjo konkurso, dėl to jam kiltų bankroto pavojus.

– Nežinau, ar į Šilalę ateitų koks stambus vežėjas, galbūt Šilalė per mažas rajonas, bet toks pavojus yra, – sakė kaimyninio rajono vadovas.

Pagėgių savivaldybė savo autobusų parko neturi ir dalyvauti ES projekte elektrobusams pirkti net nesvarstė. Savivaldybės meras Virginijus Komskis sako, kad Pagėgiai tam reikalui per maži.

– Mūsų žmones vežioja samdomas vežėjas, tačiau mes per maži elektrobusams pirkti. Be to, ir per brangu. Už tuos pinigus geriau dviračius nupirkti, daugiau išeitų, – pajuokavo V.Komskis, paklaustas, galbūt svarstė ekologiškų transporto priemonių pirkti savivaldybės ar kitų projektų lėšomis.

Skaityti komentarus (29) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras