Padėtį pasienyje su Rusija lemia konfliktas Sirijoje?(1)

Eugenijus SKIPITIS, Žydrūnė JANKAUSKIENĖ

2013-09-19 16:05
Renaldo Malycho nuotrauka

Nors atrodo, kad automobilių eilė nedidelė, užsiregistravusiųjų yra kur kas daugiau. Renaldo Malycho nuotrauka

Dėl sugriežtintų Rusijos muitinės patikros sankcijų pasienyje susidarė eilės. Lietuvos vežėjai ir į Kaliningrado sritį vykstantys  gyventojai kviečiami susilaikyti nuo kelionių pas kaimynus.  Pasigirdo kalbų, kad padėties nekomentuojantys Rusijos pareigūnai paskelbė Lietuvai neoficialų ekonominį karą. Tačiau eiliniai gyventojai į suvaržymus linkę nereaguoti. Jie tai vadina valstybių politikavimu, dėl kurio nukenčia eiliniai žmonės.

 

Vilkikų eilės nėra

Praėjusią savaitę buvo kalbama, kad tokie ribojimai gali tęstis iki pirmadienio arba antradienio.  Sekmadienį, apie 11 valandą, muitinės terminalas buvo tuščias. Krovinių automobilių Panemunėje nebuvo nė vieno. Panašu, kad Lietuvos vežėjai nutarė palaukti politinio problemos sprendimo, nerizikuodami savo nervais. Žurnalistams vaikštinėjant po Panemunę į Lietuvos pusę įvažiavo keli vilkikai su rusiškais numeriais.

„Nebe pirmas kartas“

Lengvųjų automobilių eilė irgi buvo negausi. Nustebino tai, kad vairavo juos beveik vienos moterys. Vyrai spietėsi prie  pasienio užkardų ir buvo nekalbūs. Jų komentarai buvo trumpi: „Politiniai žaidimai, ir tiek“. Įvažiavimo į Kaliningrado sritį laukiantiems vairuotojams pavyko sustabdyti iš Tilžės (Sovetsko) grįžtantį kolegą. Anot vardo nepasakiusio vairuotojo iš Šilalės, jo kelionė į Tilžę užtruko pusantros paros. Vairuotojo teigimu, sekmadienio ryte eilių įvažiuoti į Lietuvą Tilžėje nebuvo. Kokios nors diskriminacijos iš Rusijos pasieniečių ar muitininkų vairuotojas sakėsi nepatyręs.

Jis sakė:

– Ne pirmą kartą sienos kirtimo reikalai sušlubuoja.

Važiuoja kaip važiavę

Prie automobilio stoviniuojanti tauragiškė Lidija, iš vairuotojų išgirdusi apie galimą kelionės trukmę, apsigalvojo ir nutarė grįžti namo.

 – Gaila prarasti šitiek laiko dėl kelių litrų benzino. Palauksiu geresnių laikų. Manau, kad rusams nepatiko Dalios Grybauskaitės susitikimas su Obama. Praeis pyktis, ir vėl viskas bus gerai, – sakė iš eilės išvažiuoti pasiryžusi moteris.

Nuo trečios valandos nakties eilėje stovintis priekuliškis Rimas buvo tvirtas:

 – Kiek reiks, tiek lauksiu. Toks mūsų, Lietuvos varguolių, gyvenimas...

Mažeikiškė Marytė važiavo pas sūnų, kuris gyvena Tilžėje, ir sakė:

– Trūks plyš, bet anūkams lauktuvių nuvešiu.

Į klausimą, ar įsipils pigaus rusiško benzino, juokdamasi atsakė:

 – Tokį kelią atvažiavus tik nesveikas gali neįsipilti.

Profesionali vairuotoja – ant dviračio

Dėmesį patraukė iš seno automobilio bagažinės dviratį traukianti moteriškė. Įsikalbėjome. Tai Ragainėje (Nemane) gyvenanti 70-metė Ona Dogadina, beje, profesionali vairuotoja. Kelerius metus lakstė „ant greitukės“, dirbo netgi vairavimo instruktore. Šiuo metu moteris turi problemų: Šilutėje gyvena 95 metų jos mama, tenka ją dažnai lankyti. Moteris guodėsi, kad eilės pasienyje ją glumina. Jos automobilis registruotas Lietuvoje. Nors moteris turi Rusijos pasą, Rusijos pareigūnai automobilio kažkodėl nepraleidžia, todėl ji priversta naudotis dviračiu, o automobilį palikti Panemunėje.    

– Dviratį kartais palieku Tilžėje ir iki Ragainės važiuoju autobusu. Jeigu geras oras, tai ir iki Ragainės važiuoju dviračiu. Argi čia toli – tik 12 kilometrų, – sakė besišypsanti ir apie savo gyvenimą noriai kalbanti moteris.

Mums besikalbant lengvųjų automobilių eilė šiek tiek pailgėjo.

Iki tilto – visi lygūs

Pagėgiuose gyvenantis Rimas paaiškino, kad automobilių registracija ir sienos kirtimo talonų dalijimas vyksta kas trys valandos. Po to lietuviai išsivažinėja į namus, o eilėje lieka tik kitataučiai.

 – Į Rusiją važinėju nuolatos. Kuro įsipilti. Šįkart gavau taloną įvažiuoti į pasienio punktą lygiai po paros. Todėl važiuoju namo, į Pagėgius. O va rusams ar kitų šalių gyventojams (prieš jį stovėjo mikroautobusas estiškais valstybiniais numeriais – aut.past.) teks tą parą čia ir praleisti. Kur daugiau jie dėsis. Rusai Lietuvos pusėje stovi eilėje lygiai taip pat kaip ir lietuviai. Tik įvažiavus į Rusijos teritoriją situacija pasikeičia. Pavyzdžiui, kai važiavau vakar, buvo taip: rusai nuo tilto jau važiavo be eilės, o aš tarp Lietuvos ir Rusijos prastypsojau lygiai 14 valandų, – aiškino dabartinę pasienio situaciją pagėgiškis.

Eilė netrumpėja

Vyro nuomone, gyventojai priversti kentėti dėl valstybių politikos. Jis kalbėjęs su Rusijos pasieniečiais. Šie esą gavę nurodymą praleisti per pamainą ne daugiau kaip 30 Lietuvos piliečių automobilių. Pamaina trunka 12 valandų. Dar Rimas užsiminė, kad lietuviai tarpusavyje pasikalbą, kad Rusija tokios gyventojų „spaudimo“ politikos ėmėsi dėl nepavykusių Lietuvos ir „Gazprom“ derybų.

 – O gali būti, kad rusams nepatiko šiltėjantys mūsų Prezidentės ir Amerikos santykiai. Dar manau, kad jiems galėjo nepatikti Lietuvos įsikišimas į Sirijos konflikto reikalus. Juk mūsų valstybė stojo Amerikos pusėn, vadinasi, lietuviai pasisakė už karą Sirijoje, o rusams tai, žinoma, nepatiko. Va ir surengė pasienio blokadas, – dėstė įvairias pasienio problemos kilimo versijas pagėgiškis.

Pašnekovo žodžiais, netvarka pasienyje prasidėjo jau nuo rugpjūčio 30 dienos.

Vakar vakare Panemunės pasienio punkte buvo vėl stebimas didėjantis lengvųjų automobilių srautas. Apie 18 valandą eilėje buvo užsiregistravę per 100 automobilių. Buvo planuojama, kad tiek automobilių kirs sieną per parą. Panaši situacija buvo ir praėjusią savaitę.

Užsienio reikalų ministerijos reakcija

Rugsėjo 13 dieną į Užsienio reikalų ministeriją pasiaiškinti dėl Rusijos taikomų diskriminacinių priemonių, nukreiptų prieš Lietuvos fizinius ir juridinius asmenis, buvo iškviestas Rusijos ambasadorius Lietuvoje Vladimiras Čchikvadzė. Užsienio reikalų viceministras Andrius Krivas išreiškė gilų Lietuvos pusės susirūpinimą ir įteikė atitinkamo turinio diplomatinę notą.

Nuo rugpjūčio 30 d. Lietuvos ir Rusijos pasienyje taikomos nuodugnios patikros procedūros tik Lietuvoje registruotiems lengviesiems automobiliams. Ministerijos žiniomis, nuo rugsėjo 11 d. Rusijoje pradėti detaliai tikrinti ir kroviniai, kurių šalis siuntėja yra Lietuva. Dėl to Lietuvos vežėjai ir logistikos įmonės patiria finansinių nuostolių.

Viceministras paprašė ambasadorių imtis priemonių siekiant kuo greitesnio šių problemų sprendimo. Ambasadorius patikino, kad Lietuvos susirūpinimas bus perduotas jo vadovybei.

Skaityti komentarus (1) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras