Elektroninės laikraščio versijos prenumerata

Balsavimas

Už kurį kandidatą į Tauragės rajono savivaldybės mero postą atiduotumėte savo balsą?

 Rezultatai

Senos mašinėlės „Sename Rambyne“(0) 

Eugenijus SKIPITIS

2011-07-26 06:53
Eugenijaus Skipičio nuotrauka

Svečių namų „Senasis Rambynas“ kieme išsirikiavo antikvariniai automobiliai iš Vokietijos. Autoriaus nuotraukos

Prieš kelis metus ant raudonų plytų pastato Bardinų kaime (Pagėgių savivaldybė) atsirado užrašas „Senasis Rambynas“. 1900 metais statytoje mokykloje įsikūrė svečių namai. Su meile ir pagarba Mažosios Lietuvos kraštui svečių namus puoselėja Aušrinė ir Ramūnas Čepai. Vasaromis jiems talkina dukra Toma, studijuojanti Klaipėdos universitete. Būna dienų, kai šeimininkai savo valdose vos spėja suktis. Vieną šios vasaros dieną svečių namų šeimininkus gerokai nustebino į kiemą užsukęs senovinių automobilių karavanas. Tiek antikvarinių automobilių vienoje vietoje nebuvo tekę matyti.

Muziejaus eksponatai rieda Europos keliais

Vakarų Europoje, kiek kitaip nei pas mus, technikos paveldas vertinamas. Iš Vokietijos Tiubingeno miesto privataus automobilių muziejaus „Boxenstop“ atriedėjusiais eksponatais pasigrožėti nebuvo pernelyg daug laiko. Kol šeimininkai netikėtus svečius vaišino kava, „Tauragės kurjeris“ mėgino apie senovinius automobilius sužinoti šį tą daugiau, vieną kitą nufotografuoti.

Antikvarinių automobilių paveldo entuziastų Utės ir Rainerio Klink pastangomis automobilių muziejus įkurtas 1985 metais. Dabar jame eksponuojama apie 70 automobilių, motociklų, dviračių. Muziejaus ekspozicijoje galima pamatyti prieškario automobilių lenktynių favoritus „Maserati 4 Cl“ ir „Bugatti 37“, sportinius automobilius „Ferrari“, „Jaguar“, „Porsche“, „Mercedes Benz 300 SL Gullwing“. Muziejaus veiklą plačiai nušvietė Vokietijoje leidžiami žurnalai „Motor Klassik“ ir „Travel & Leisure“.

Automobilių gamyba įkūnija žmonijos techninės minties raidą. Šiandien sunkiai įsivaizduojame, kad pirmuosiuose automobiliuose nebuvo sankabos, pavarų dėžės, kad vairuotojas, rankena užvedęs automobilį, šiam pradėjus judėti privalėjo įšokti į riedančią transporto priemonę. Benzino baką statydavo po vairuotojo sėdyne, todėl kylant į kalną degalai nenutekėdavo į priekyje įrengtą variklį. Automobilizmo aušroje buvo įvairiausių nepatogumų, bet protingi vairuotojai susimąstė ir rado išeitį. Dabar senovinės technikos mėgėjai savo brangiai kainuojančias retenybes iš žiemos miego pažadina tik vasarą. 30–60 metų senumo automobiliais žiemą nevažinėjama.

Vokietijos antikvarinių automobilių entuziastai šias improvizuotas keliones rengia nuo 2002 metų. Jose gali dalyvauti bet kuris techniškai tvarkingas iki 1940-ųjų metų pagamintas automobilis. Į Baltijos šalis automobiliai atplukdomi keltais. Per Lietuvą ir Latviją nuvažiavę iki Talino, jie keltais grįžta atgal į Vokietiją. Pagėgių kraštas beveik visada sulaukia automobilininkų dėmesio. Savo viešnagės Lietuvoje metu jie trumpam atokvėpiui sustoja ant Rambyno kalno.

Lietuviai už vokiečius kuklesni

Lietuvoje automobilių paveldo saugojimu imasi tik Klaipėdos, Kauno, Vilniaus entuziastai. Senovinių automobilių ir motociklų mėgėjų judėjimas Lietuvoje prasidėjo prieš 36 metus, 1974 metais įkūrus senovinių automobilių klubą „Rieduva“. Klubas per kelis metus pažadino visuomenės domėjimąsi senoviniais automobiliais ir motociklais. „Rieduvos“ klubas kartu su Latvijos ir Estijos senovinių automobilių klubais kūrė vieningą senovinių automobilių ir motociklų klasifikacijos bei vertinimo sistemą. Klubo nariai ne tik saugo turimas istorines transporto priemones, bet jas restauruoja, aktyviai dalyvauja renginiuose, organizuoja ekspedicijas, kurių metu randa ne vieną Lietuvoje dar išlikusį senovinį automobilį ar motociklą. „Rieduvos” klubo nariai „ištraukė iš nebūties“ seniausią iki šiol išsaugotą Lietuvoje 1918 metų laidos automobilį „Dodge four“.

2004 metais įkurtai Lietuvos istorinių automobilių ir motociklų mėgėjų asociacijai (LIAMA). Vokiečių pavyzdžiu suorganizuoti tokį ralį Europos, netgi Lietuvos, keliais nepigu ir nelengva. Lietuvos antikvarinių automobilių mėgėjams toks renginys ne pagal kišenę.

Lietuvos keliais vokiškas automobilizmo paveldas rieda jau ne pirmą kartą.

Skaityti komentarus (0) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras